petak, 13. travnja 2012.

Klišej zvan ples oko šipke

Dakle...prije nekoliko dana pričala sam sa prijateljicom o tom čudu kojeg svi toliko volimo-plesu oko šipke. Ista ta prijateljica koja nije upoznata sa cijelom tom pričom a bila je zainteresirana da se upozna sa pole danceom ,poslala mi je link od jednog studia čiji je opis plesa oko šipke glasio ovako: "...želite li izgraditi svoje samopouzdanje, naučiti hodati svojim gipkim i  senzualnim hodom u visokim potpeticama, zavrtjeti  se oko šipke i naučiti pokoji zavodljivi trik samo za sebe i svoga partnera, mi smo pravo mjesto za vas!"
Nakon što sam to pročitala preokrenula sam očima, uzdahnula i razočarano zatvorila stranicu.Zašto,pitate se?
Reći ću vam zašto...
Googlate li s faktor,pole dance ili ples oko šipke u Hrvatskoj, na svakoj stranici BEZ IZNIMKE naći ćete bar jedan od sljedećih opisa: probuđivanje ženstvenosti,oslobađanje senzualnosti,visoke potpetice,seksi ples,ponovno probuđivanje strasti u dugoj vezi,iznenađivanje partnera za Valentinovo/godišnjicu veze/braka/rođendan i slično.
Da i u čemu je problem,pitate se ponovno?
Problem je u licemjerju svega toga. Pole dance koji se svugdje napasno pokušava svim silama odvojiti od skidanja u sumnjivim barovima i stripteasea te se pokušava prikazati kao divna disciplina koja objedinjuje umjetnost,ples,gimnastiku pa čak i akrobacije te cirkuske elemente u svom izvođenju, na kraju se u praksi svodi na taj jednodimenzionalan aspekt-Pole dance bi vas trebao naučiti kako da budete seksi,senzualne,poželjne,zavodljive,ženstvene  i to na jedan jedini način.

Neću glumiti radikalnu feministkinju iz 60-ih koja dobije rogove na spomen ičega stereotipno ženstvenog; problem nije u prezentiranju plesa oko šipke kao o sredstvu buđenja vlastite ženstvenosti i seksualnosti  - problem je isključivo u svođenju ovog plesa samo na tu jednu dimenziju. Nema ničeg lošeg u shvaćanju plesa oko šipke na ovaj način; ako se osoba identificira s tom dimenzijom ove umjetnosti, to nikako ne može biti loše, ali plasiranje isključivo ovog modela je ono što ovom sportu oduzima njegovu puninu a time i pravu ljepotu, jer upravo u toj raznolikosti izražavanja leži njegova ljepota.
 
Međutim, iako problem nije u samom načinu prezentacije, ipak se i u njemu mogu naći neki nedostaci. Na primjer, buđenje ženstvenosti i seksualnosti. Ženstvenost je pojam s kojim su se kroz brojne knjige i teorije hrvali queer teoretičari, feministkinje, seksolozi, sociolozi, psiholozi i drugi i unatoč iscrpnom bavljenju tom temom, nije se došlo ni do kakvog konsenzusa jer je taj pojam toliko individualan da se o njemu ne može govoriti objektivno. Jasno, postoje stereotipi – duga kosa, pune usne, haljine, suknje, cipele na petu i sve ostalo što vezujemo uz tradicionalnu ženstvenost. Ali ove stvari same po sebi nisu definicija ženstvenosti – one mogu predstavljati samo jednu od njenih raznolikih manifestacija. S druge strane, na ženi koja je označena muškobanjastom ovakve stvari neće djelovati ženstveno dok stvari koje se vezuju uz muževnost, kao što su na primjer kratka kosa, košulje, traperice itd. ženi koja se čini ženstvenom neće umanjiti njenu ženstvenost. Dakle, ne radi se samo o modnim detaljima, tipu frizure i odjeći. I najpovršnijem promatraču jasno je da je ženstvenost nešto što dolazi iznutra, nekakva energija ili što već. I tu je ono gdje se gubi objektivnost; jedna žena se jednom promatraču može činiti ženstvenom dok se drugom promatraču ta ista žena može činiti manje ženstvenom ili čak muškobanjastom. Ne mora se ženstvenost putem ovog plesa izraziti stereotipnim manifestacijama ženstvenosti; polaznice tečaja imaju vlastite različite osobnosti i stoga različito gledaju na ženstvenost i na različite načine žele biti ženstvene u ovom plesu i van njega. To je jedna stvar kojom se promotorice senzualnog plesa oko šipke razbacuju bez da znaju mnogo o tome. 
 
Druga stvar koja se stalno ponavlja je buđenje te iste ženstvenosti putem plesa oko šipke o čemu se govori s toliko pozitivnosti i elana a naprosto je pogrešno, ako ne i uvredljivo. Iako je ne možemo, kao što već rekoh, tretirati kao egzaktni matematički pojam, možemo reći da je ženstvenost nešto eminentno, intrinzično, elementarno, i stoga nije nešto što se može probuditi s par okreta oko šipke i ponovo uspavati nebavljenjem tim plesom.

Treće, buđenje seksualnosti i senzualan ples. Kao što već rekoh, nema ničeg lošeg u tome da se ples oko šipke gleda i kao sredstvo rasplamsavanja vlastite senzualnosti, ali opet, kao i u slučaju ženstvenosti, senzualnost je nešto vrlo individualno i ne može se zatvoriti u kutiju pravila što se čini da promotorice ovakve vrste plesa i njegove instruktorice uporno rade. Zabacivanje kose, dodirivanje po tijelu i spori pokreti jesu stereotipno označeni kao senzualni ali to ne znači da će ih svaka polaznica ovakvog plesa shvatiti kao takve. Možda neka žena želi putem ovog plesa manifestirati divlju seksualnost i praviti brze i agresivne pokrete, kao da ima divlji seks sa šipkom – to je isto jedan vid iskazivanja seksualnosti. Kao spori i senzualni ples, i ovaj brži, agresivniji način može isto biti erotičan, što je, čini se, cilj ovakve vrste plesa oko šipke. Ali na žalost, mnoge instruktorice ovo ne prepoznaju – ne samo da ples oko šipke kao takav reduciraju samo na jednu njegovu dimenziju nego i tu dimenziju sužavaju.

Četvrto, promoviranje ovakve vrste plesa oko šipke nerijetko je heterocentričan. Stalno se govori o buđenju seksualnosti radi uzbuđivanja dečka, muža, partnera, itd. Koliko god se to promotoricama ovog plesa ne sviđalo, postoje biseksualne žene i lezbijke koje bi rado otišle na tečaj plesa oko šipke i njime seksualno uzbudile svoje djevojke i partnerice. Što god promotorice o tome mislile, njihovo mišljenje ne mijenja ovu činjenicu – i žene koje vole žene odlaze na tečajeve plesa oko šipke. A ako se radi o tome da se lezbijke smatra općenito nedovoljno ženstvenima, to je velika zabluda jer postoji mnogo ženstvenih lezbijki. Možda bi se više njih i odlučilo na bavljenje plesa oko šipke da ga njegove promotorice ne svode na heteroseksualnu matricu.

Dakle, ples oko šipke kao sredstvo manifestacije seksualnosti nije ništa loše, samo bi se njegova prezentacija i njegova praksa trebala malo liberalizirati i proširiti. Stereotipno iskazivanje ženstvenosti, ženske seksualnosti i senzualnosti nije loše – sigurno ima polaznica koje će se u njemu naći i zato ga se ne smije ukinuti. Ali ne nalaze se sve polaznice u stereotipnom, tradicionalnom poimanju ženstvenosti, seksualnosti i senzualnosti; nužno je da instruktorica posveti pažnju svakoj od polaznica, uoči njihovu individualnu percepciju ovih pojmova i pokuša im senzualni način plesanja oko šipke približiti kroz njihovo shvaćanje.

Iako, kvalitetna instruktorica plesa na šipki ne bi trebala potencijale svojih polaznica zatvoriti u jednu kutiju. Pristup bavljenju plesa oko šipke ne bi trebao biti obojen ničim, niti jednom od njegovih šarolikih dimenzija nego bi trebalo poticati polaznice na kreativnost. Ples oko šipke može biti toliko toga – u tome leži njegova ljepota. On može biti čisto sportsko akrobatski, može biti militantan, može biti umjetnički, može biti kombiniran s drugim plesovima i sportovima, može biti senzualan i erotičan, može biti kombinacija jednog, drugog, trećeg i svega pomalo - može biti sve što polaznica poželi. Kada kažemo „ples oko šipke“, onda se upravo dotičemo njegovog pravog značenja; on je baš to i samo to – ples oko šipke. Sam njegov naziv ne implicira vrstu plesanja što znači da može uključivati bilo koju od tih vrsta ili kombinacija istih. Instruktorice senzualnog plesa oko šipke nerijetko naglašavaju oslobađanje žene. Što je više oslobađajuće od uzimanja u obzir svake od postojećih i nepostojećih dimenzija ovog plesa? Biranje jedne od tih dimenzija ili kombiniranje istih, ostajanje na njima ili shvaćanje istih kao odskočnu dasku za stvaranje vlastitih, novih dimenzija, razbuđivanje vlastite kreativnosti i mašte  - to je pravo oslobođenje koje nosi ovaj krasan ples. 

Za kraj moram napomenuti da cilj ovog posta ni u kojem slučaju nije uvrijediti ili osobno prozvati bilo koju instruktoricu ili pole dance studio, već mi je namjera bila samo potaknuti sve vas da malo razmislite o tome što vam se servira pod pole dance i da dobro razmislite kome i zašto dajete svoj teškom mukom stečen novac, te da razmislite o tome zadovoljavala li vas pristup vašeg studia/instruktorice. I zapamtite:vaše je puno pravo da se izrazite na koji god način želite.

Ovo je bitna tema zato vas molim da u komentarima s nama podijelite vaše mišljenje o ovoj temi.Kako vi gledate na način na koji se pole dance prezentira? Odgovara li vama taj način? kako vi definirate ženstvenost/senzualnost/seksualnost?

2 komentara:

  1. evo, ukoliko ne vidiš komentar na šminkerici... a vidim da nema komentara baš na blogu pa da razbijem led :)
    ono što mene privlači u plesu oko šipke je seksualnost koju pronalazim u gipkosti, istezanju i spretnosti. dakle mogu reć da me privlače oni načini tjelovježbe koji su mi senzualni. a ples oko šipke mi je senzualna tjelovježba na prvom mjestu, dok osjećaj samopouzdanja, ženstvenosti i seksualnosti dolazi iz tog osjećaja razgibanosti, snage i pravilnog držanja nakon vježbanja.

    OdgovoriIzbriši
  2. da, blog je relativno nov tako da nema još komentara ali hvala ti što si se prva potrudila ostaviti komentar ;)Ja mislim da ljepota plesa na šipki baš i je u tome što taj pojam "senzualnost" svaka osoba shvaća individualno-ono što mene osobno privlači u pole danceu je činjenica da je potrebna velika količina fizičke snage da bi neki pokret izgledao lagano,elegantno i kontrolirano i to mi potiče samopouzdanje jer uvijek pomislim ako mogu visiti naglavačke ili držati se jednom nogom za metalnu šipku,tko zna što još sve u životu mogu :)

    OdgovoriIzbriši